عبدالمجید معین فر؛ غلامحسین شاهقلی؛ یوسف عباسپور گیلانده؛ ترحم مصری گندشمین
چکیده
استفاده از تراکتورهای چهارچرخ محرک و چرخ عقب محرک در عملیات کشاورزی رایج است. برای بررسی اثر نوع سیستم حرکتی بر تراکم خاک و لغزش چرخهای محرک، آزمایشهایی مزرعهای در خاک لومی و در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارها شامل سطوح مختلف سرعت (26/1، 96/3 و 78/6 کیلومتر بر ساعت)، فشار باد تایر (170، 200 و 230 کیلوپاسکال)، وزنۀ بالاست ...
بیشتر
استفاده از تراکتورهای چهارچرخ محرک و چرخ عقب محرک در عملیات کشاورزی رایج است. برای بررسی اثر نوع سیستم حرکتی بر تراکم خاک و لغزش چرخهای محرک، آزمایشهایی مزرعهای در خاک لومی و در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارها شامل سطوح مختلف سرعت (26/1، 96/3 و 78/6 کیلومتر بر ساعت)، فشار باد تایر (170، 200 و 230 کیلوپاسکال)، وزنۀ بالاست (0، 150 و 300 کیلوگرم)، سیستمهای حرکت تراکتور (دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و جفت دیفرانسیل) و عمق (10، 20، 30 و 40 سانتیمتر) بودند. جرم مخصوص ظاهری خاک به عنوان شاخصی از تراکم خاک در عمقهای مختلف و لغزش چرخهای محرک نیز در شرایط مختلف اندازهگیری شد. در این آزمایشها از تراکتور چهارچرخ محرک گلدونی 240 استفاده شد. آزمایشها در شرایط کنترل شده در کانالی به طول 3 متر ، عرض و عمق 1 و 6/0 متر اجرا شد و نتایج به دست آمده، پس از تجزیه و تحلیل با نرمافزار SPSS22، نشان داد که با تغییر سیستم حرک چهارچرخ محرک به دوچرخ محرک عقب و دوچرخ محرک جلو، تغییر قابل توجهی در تراکم خاک ایجاد میشود که کمترین تراکم در حالت چهارچرخ محرک و بیشترین آن در حالت دو چرخ محرک جلو بوده است. علت افزایش تراکم با تغییر سیستم حرکتی را میتوان به سطوح لغزش متفاوت در هر یک از این حالتها نسبت داد. با توجه به درصد لغزش کمتر در سیستم چهارچرخ محرک، نسبت به دو حالت دیگر، تراکم ایجاد شده در اثر استفاده از این سیستم نسبت به دو حالت دیگر کمتر بوده است. افزایش بار محوری باعث افزایش تراکم خاک شد. نکتۀ قابل توجه این است که با افزایش بار محوری، تراکم از خاک سطحی به خاک زیرین نیز منتقل و معلوم شد هرچه بار محوری بیشتر شود، جرم مخصوص ظاهری خاک زیرین به خاک سطحی نزدیکتر میشود. افزایش بار محوری و کاهش فشار باد تایرها باعث کاهش لغزش چرخ محرک شدند. مدل رگرسیون گام به گام با ضریب تعیین 92/0 و با توجه به ضرایب استاندارد محاسبه شده نشان میدهد که بار محوری، عمق، نوع سیستم حرکتی، سرعت، و فشار باد تایرها به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بر جرم مخصوص ظاهری خاک هستند.
صادق افضلی نیا؛ علیرضا ضیایی؛ سید ابراهیم دهقانیان؛ سید منصور علوی منش
چکیده
در این تحقیق اثر روشهای خاکورزی حفاظتی و آبیاری بر خصوصیات خاک، بهرهوری مصرف آب و عملکرد گندم در قالب طرح کرتهای خرد شده با نه تیمار و سه تکرار بررسی شده است. این تحقیق از سال 1389 تا 1391 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بختاجرد در شهرستان داراب فارس اجرا شد. روشهای آبیاری شامل آبیاری قطرهای نواری، آبیاری سطحی و آبیاری بارانی ...
بیشتر
در این تحقیق اثر روشهای خاکورزی حفاظتی و آبیاری بر خصوصیات خاک، بهرهوری مصرف آب و عملکرد گندم در قالب طرح کرتهای خرد شده با نه تیمار و سه تکرار بررسی شده است. این تحقیق از سال 1389 تا 1391 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بختاجرد در شهرستان داراب فارس اجرا شد. روشهای آبیاری شامل آبیاری قطرهای نواری، آبیاری سطحی و آبیاری بارانی به عنوان عامل اصلی و سه روش خاکورزی: مرسوم، کمخاکورزی و بیخاکورزی به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. جرم مخصوص ظاهری خاک، نفوذپذیری خاک، میزان آب مصرفی، عملکرد گندم و بهرهوری مصرف آب آبیاری تعیین شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که روشهای خاکورزی و آبیاری اثر معنیداری بر جرم مخصوص ظاهری خاک دارند به طوری که در آبیاری نواری قطرهای، در مقایسه با دیگر روشهای آبیاری، جرم مخصوص ظاهری خاک بیشتر نشان داده شدهاست. همچنین، جرم مخصوص ظاهری خاک در روشهای خاکورزی حفاظتی، نسبت به خاکورزی مرسوم، به طور متوسط 2/4 درصد بیشتر است. عملکرد گندم در روشهای آبیاری تحت فشار نسبت به آبیاری سطحی بیشتر است. در روشهای آبیاری نواری قطرهای و بارانی، در مقایسه با روش آبیاری سطحی، به ترتیب 59 و 40 درصد صرفهجویی در مصرف آب نشان داده شده است. بیشترین مقدار بهرهوری مصرف آب مربوط به آبیاری نواری قطرهای و کمترین آن مربوط به آبیاری سطحی است.