صادق افضلی نیا؛ علیداد بوستانی؛ عبدالحمید کریمی؛ دادگر محمدی؛ سید منصور علوی منش؛ ماشاءاله زارع؛ علی نوروزی
چکیده
در این تحقیق اثر مرطوب نمودن لایه سطحی یونجه بر مقدار تلفات کمی و کیفی آن بررسی شد. پژوهش در قالب آزمایش یک بار خرد شده با 12 تیمار و سه تکرار به مدت دو سال (1399 تا 1401) اجرا شد. تیمارها شامل مقدار آب پاشش شده در چهار سطح 0، 250، 350 و 450 لیتر در هکتار به عنوان فاکتور اصلی و فاصله زمانی بین آبپاشی و بسته بندی علوفه در سه سطح بلافاصله پس از آبپاشی، ...
بیشتر
در این تحقیق اثر مرطوب نمودن لایه سطحی یونجه بر مقدار تلفات کمی و کیفی آن بررسی شد. پژوهش در قالب آزمایش یک بار خرد شده با 12 تیمار و سه تکرار به مدت دو سال (1399 تا 1401) اجرا شد. تیمارها شامل مقدار آب پاشش شده در چهار سطح 0، 250، 350 و 450 لیتر در هکتار به عنوان فاکتور اصلی و فاصله زمانی بین آبپاشی و بسته بندی علوفه در سه سطح بلافاصله پس از آبپاشی، نیم ساعت بعد از آب پاشی و یک ساعت بعد از آبپاشی به عنوان فاکتور فرعی بود. تلفات کمی یونجه شامل تلفات در قسمت بردارنده و محفظه تراکم، تلفات حمل و نقل و تلفات کل و فاکتورهای کیفی علوفه شامل ماده خشک، پروتئین خام، چربی، ماده آلی، خاکستر، الیاف نامحلول در پاک کننده اسیدی، الیاف نامحلول در پاک کننده خنثی و مقدار آفلاتوکسین بعد از شش ماه انبارمانی اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که آبپاشی روی یونجه به مقدار 450 لیتر آب در هکتار نسبت به تیمار بدون آبپاشی (تیمار شاهد)، تلفات بردارنده بیلر، محفظه تراکم بیلر، تلفات حمل و نقل و تلفات کل را به ترتیب به مقدار 4/20، 3/34، 7/4 و 1/21 درصد کاهش داد. فاصله زمانی بین آبپاشی و بسته بندی یونجه اثر معنیداری بر تلفات کمّی یونجه در مرحله بستهبندی و حمل و نقل نداشت. همچنین نتایج نشان داد که آبپاشی روی یونجه، خواص کیفی یونجه بستهبندی شده را در مدت انبارمانی (شش ماه) تحت تأثیر منفی خود قرار نمیدهد و باعث کاهش کیفیت یونجه بستهبندی شده، نمیشود.
علی اکبر صلح جو؛ سید منصور علوی منش
چکیده
از عوامل مؤثر بر کارآیی ادوات خاکورزی میتوان به درصد رطوبت خاک، شکل هندسی تیغه و سرعت پیشروی تراکتور اشاره کرد. برای تعیین تاثیر خاکورز جدید کجساق بر میزان خرد شدن خاک، این پژوهش در قالب طرح آماری کرتهای دو بار خرد شده با سه تکرار اجرا شد. کرت اصلی، رطوبت خاک شامل 10-7، 13-10 و 16-13 درصد؛ کرت فرعی، سرعت پیشروی تراکتور شامل 5، 5/7 و 10 کیلومتر ...
بیشتر
از عوامل مؤثر بر کارآیی ادوات خاکورزی میتوان به درصد رطوبت خاک، شکل هندسی تیغه و سرعت پیشروی تراکتور اشاره کرد. برای تعیین تاثیر خاکورز جدید کجساق بر میزان خرد شدن خاک، این پژوهش در قالب طرح آماری کرتهای دو بار خرد شده با سه تکرار اجرا شد. کرت اصلی، رطوبت خاک شامل 10-7، 13-10 و 16-13 درصد؛ کرت فرعی، سرعت پیشروی تراکتور شامل 5، 5/7 و 10 کیلومتر در ساعت؛ و کرت فرعی- فرعی، فاصلۀ بین تیغههای کجساق شامل 12، 16 و 20 سانتیمتر بود. پارامترهای رطوبت خاک، سرعت پیشروی تراکتور و میانگین قطر وزنی ذرات خاک (MWD) اندازهگیری شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که سرعت پیشروی تراکتور، فاصله بین تیغههای کجساق و درصد رطوبت خاک در زمان خاکورزی بر میزان MWD مؤثر هستند. با افزایش سرعت پیشروی تراکتور و رطوبت خاک و کاهش فاصله بین تیغههای کجساق، میزان MWD کاهش مییابد. یافته های این تحقیق نشان میدهد که تکنولوژی خاکورز جدید کجساق، پتانسیل افزایش سرعت پیشروی در عملیات خاکورزی را بههمراه کاهش کلوخه ایجاد شده را دارد و میتواند باعث بهبود شرایط کاری و کاهش زمان تهیه بستر بذر شود.
محمد شاکر؛ محمد علی رستمی؛ سید منصور علوی منش
چکیده
داده های تن سنجی نیاز اساسی برای تطبیق تجهیزات ماشین ها با قابلیت ها و مقدورات انسان است. در این پژوهش، برخی از تجهیزات کنترل و فضای کار تراکتورهای متداول در استان فارس از نظر ارگونومیکی بررسی شد. ابتدا داده های تن سنجی مورد نیاز، برای حدود 250 نفر از کاربران تراکتورها به طور تصادفی انتخاب و اندازه گیری گردید. سپس برخی مشخصات تراکتورهای ...
بیشتر
داده های تن سنجی نیاز اساسی برای تطبیق تجهیزات ماشین ها با قابلیت ها و مقدورات انسان است. در این پژوهش، برخی از تجهیزات کنترل و فضای کار تراکتورهای متداول در استان فارس از نظر ارگونومیکی بررسی شد. ابتدا داده های تن سنجی مورد نیاز، برای حدود 250 نفر از کاربران تراکتورها به طور تصادفی انتخاب و اندازه گیری گردید. سپس برخی مشخصات تراکتورهای متداول در استان فارس با داده هایی نظیر تن سنجی صدک های پنجم و نود و پنجم کاربران مقایسه گردید. نتایج نشان داد که فاصله جاپایی تراکتورهای مطالعه شده از زمین و ارتفاع پلکان های آن ها بیش از حد مطلوب است. عمق صندلی تراکتورهای نیوهلند و والترا برای رانندگان صدک پنجم زیاد بود. بررسی ها نشان داد، عمق صندلی تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و 399 کوتاه تر از طول ران رانندگان صدک نود و پنجم بود که این از آسایش راننده می کاهد. در تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و والترا فاصله فلکه فرمان از نقطه مرجع صندلی بیشتر از طول دست رانندگان صدک پنجم بود. بنابراین دست رانندگان برای تسلط مطلوب بر فرمان کوتاه ارزیابی گردید. بررسی ها نشان داد رانندگان برای دسترسی به اهرم دنده در تراکتور مسی فرگوسن 399 دچار مشکل هستند.